10 tips voor mountainbiken: boost jouw bikeprestaties

#1. Ga niet te snel van start

Meteen vol gas uit de startblokken met je mountainbike, zonder eerst op te warmen? Kijk hier mee uit! Niet alleen omdat je spieren zomaar 6 keer meer energie verbruiken bij een koude start. Je bent ook veel sneller buiten adem en hebt meer hersteltijd nodig dan wanneer je goed opgewarmd bent. Knal dus niet meteen dat wilde parcours op met je mountainbike, maar maak eerst wat (kilo)meters over een vlakke weg.

#2. Train je remtechniek

Gek genoeg is goed kunnen remmen heel belangrijk om hard te kunnen gaan tijdens het mountainbiken. Zo maken veel beginnende mountainbikers de fout om tijdens het afdalen te hard te remmen. Tijdens een steile afdaling kan dat leiden tot wegslippende banden en lelijke schuivers. Rem rustig en gecontroleerd remt: vermijd krampachtige remacties en laat je rem tussendoor los. Zeker als je begint te slippen: met rollende banden heb je de meeste kans dat je overeind blijft.

#3. Kijk waar je heen wilt

Kijk nooit naar een boom die je wilt ontwijken; 10 tegen 1 dat je ‘m dan juist raakt. Dit fenomeen wordt ook wel ‘doelfixatie’ genoemd, waarbij je lichaam automatisch de coördinaten van je ogen volgt. Wij noemen het gewoon ‘niet zo slim’.  Op volle snelheid op je mountainbike kijk je juist naar waar je heen wilt. Volg de trail. Voorbij de obstakels. Met je kin horizontaal voor een optimaal blikveld. Wanneer je dit doet, zul je zien dat je de obstakels registreert in je ‘perifere zicht’. Dat is voldoende voor tijdige ontwijkingsmanoeuvres. Het helpt je ook bij je bochtenwerk: kijk altijd zo ver mogelijk door de bocht. Je zult zien dat je de ideale lijnen sneller vindt en obstakels probleemloos ontwijkt.

#4. Hindernissen en obstakels nemen

Als mountainbiker ga je natuurlijk niet alle obstakels uit de weg. Sommige stenen, wortels of andere hobbels neem je zoals ze zijn. Doe het wel goed: zie je een obstakel aankomen, laat je schouders dan iets zakken. Trek vlak voor het obstakel je schouders op en trek je stuur mee omhoog, zodanig dat je voorwiel net boven het obstakel uitkomt. Is je voorwiel er voorbij, dan rolt de rest van je mountainbike er gewoon overheen.

Voedingstips voor betere prestaties? Lees verder!

Eerst even voorstellen:
Nutrition Kartel, voedingssupplementen voor duursporters

Nutrition Kartel is een fris nieuw merk in de wereld van duursport supplementen. Wij richten ons op fanatieke sporters die de ultieme balans zoeken tussen lichaam en geest, binnen elke sport. Onze productlijn is zorgvuldig samengesteld. We bieden daardoor zuivere voedingsstoffen die duidelijk verschil maken. Ons assortiment bestaat uit verschillende producten zoals fatburners, creatine supplementen en meer! Hierdoor is er altijd een supplement dat aansluit op jouw persoonlijke sportdoel. Heb je vragen over onze producten? Neem gerust contact met ons op.

De ambassadeurs van Nutrition Kartel zijn actief binnen allerhande sporten waaronder fitness, paardrijden, motorsport en vechtsport. Ook voor duursporters bieden we perfecte supplementen die meehelpen aan topprestaties. Hierdoor kunnen onze topsporters altijd het beste uit hunzelf halen. Ook op het hoogste niveau. 

Benieuwd? Check het proefpakket hier!

Onze ambassadeur André, die je als fanatieke mtb’er wellicht kent van zijn YouTube kanaal MTB challenge, gebruikt onze supplementen voor het verhogen van zijn energie en spierherstel. klik hier voor zijn verhaal én zijn favoriete supplementen.

#5. Gecontroleerd klimmen

Begin nooit te fanatiek aan een lange, steile klim. Tenzij je heel veel reserves hebt, zul je je spieren binnen een paar minuten afmatten. En omhoog lopen, dat wil je toch niet? Begin liever rustig aan een klim, in een lage versnelling. Vind je ideale tempo en houd je snelheid zo constant mogelijk, terwijl je goed blijft doorademen. Is een tussenstop toch nodig? Neem net zo lang rust totdat je hartslag is gezakt tot het niveau ‘aangenaam’ en ga dan verder op een wat rustiger tempo.

#6. Mul zand

Mountainbiken door los zand is een kunst op zich. De meesten hebben de neiging om met kracht door het mulle zand te ploegen, leunend over het stuur. Fout: Je wiel zakt dan juist dieper in het zand!

Laat je fiets zelf een optimale weg vinden. Ontspan je en leun wat meer op je achterwiel, met de armen licht gebogen en je handen losjes om de handvatten. Trap rustig en met een constante tred, met je versnelling in een gemiddelde stand. Je zult zien dat je wiel niet zo diep wegzakt in het zand en meer grip houdt. 

 

#7. Kies de juiste outfit

In ons land krijg je te maken met alle weertypen: van broeierig warm tot ijzig koud, van regenachtig tot kurkdroog, van windstil tot  windkracht acht. Pas je outfit hier slim op aan, zodat je lichaam optimaal kan presteren. De eerste laag van je kleding is hierbij het belangrijkste. Draag een ademend ondershirt dat past bij de buitentemperatuur. Draag handschoenen, een muts en overschoenen wanneer de temperatuur onder de 10 graden duikt.

Wees ook niet overmoedig zodra de lentezon zich laat zien: in bosrijke gebieden kan schaduw zorgen voor akelig koude kilometers.  Bescherm jezelf ook goed voor koude wind tijdens lange afdalingen, vooral als er een zware beklimming aan vooraf gaat. Doe je ritsen dicht, trek handschoenen aan draag een windjack, indien voorhanden.

#8. Vergeet je reparatiesetje niet

Een lekke band bederft niet alleen de pret. Met een beetje pech ben je ver van huis en gaat je hele dag verloren aan een lange wandeltocht huiswaarts. Zorg liever dat je een goede reparatieset en een pomp bij je hebt. Met het juiste gereedschap en een beetje handigheid help je jezelf zo weer op weg. Of kun je een mede-mountainbiker helpen zijn weg snel weer te vervolgen.

Onze aanbevolen supplementen voor duursporters

#9. Voeding en supplementen

pro energy nutrition kartel

Nutrition Kartel Pro Energy

  • Hoogwaardige koolhydraten die je lichaam direct voorzien van energie
  • Taurine en cafeïne die ervoor zorgen dat je focus, concentratie en uithoudingsvermogen worden verhoogd
  • Vitamine B gaat de vermoeidheid tegen waardoor je langer kunt presteren
  • Mix van vitaminen en mineralen die spierherstel na je fietstocht bevorderen

wei proteine nutrition kartel

Nutrition Kartel Whey Proteïn

  • Het beste moment voor deze shake is 45 minuten na afloop van je training
  • De shake bevat alle essentiële voedingsstoffen zoals eiwitten en koolhydraten voor optimaal spierherstel en -opbouw

bcaa's nutrition kartel

Nutrition Kartel BCAA

  • Alle 20 verschillende aminozuren, leucine, isoleucine en valine die je spieren nodig hebben als energiebron, vind je terug in ons BCAA supplement
  • Dit supplement houdt bovenstaande waarde hoog genoeg om alles uit je training te halen
  • Het remt het proces van spierafbraak af waardoor je meer energie hebt en je jezelf fitter en minder vermoeid voelt

#10. zadel te hoog of te laag

duursport supplementen wielrennen
Je kunt enorm veel kracht verliezen door een te hoge of te lage zadelstand.  Laat je goed adviseren door je fietsenmaker, over je houding in het algemeen, maar vooral over de hoogte van je zadel. Een handigheidje is het volgende: Plaats een pedaal helemaal naar beneden. Houd je stuur met beide handen vast (fietspositie) en plaats dan de hak van je schoen op het pedaal. Als je been dan volledig gestrekt is, staat je zadel meestal goed afgesteld. Zodra je inklikt in je pedalen, houd je in de laagste pedaalstand een kleine knik in je been ( niet volledig gestrekt) en dat is zoals het hoort. Dat waren de 10 tips voor mountainbiken. Wil je meer tips voor mountainbiken of wil je meer leren over de producten van Nutrition Kartel? Volg ons dan op onze social media kanalen.

Voordelig kennismaken met
Nutrition Kartel?

duursport supplementen wei en pro energy

Starterpack Endurance Basic

• Whey Proteïne (€ 26,95)
• Pro-Energy (€ 29,95)

Normaal € 56,90
Nu voor: € 47,50

duursport supplementen starterpakket 3

Starterpack Endurance Pro

• Whey Proteïne (€ 26,95)
Pro-Energy (€ 29,95)
• BCAA (€ 23,95)

Normaal € 80,85
Nu voor: € 63,95

Dit waren de 10 tips voor mountainbiken.

Wil je meer tips voor mountainbiken of wil je meer leren over de producten van Nutrition Kartel?

Volg ons dan op onze social media kanalen of neem contact met ons op!