8 tips voor hardlopen: Verleg jouw grens

#1. Bouw het hardlopen rustig op

Wanneer je begint met hardlopen is het van belang dat je rustig van start gaat. Een veel voorkomende fout is dat mensen met een te hoge snelheid starten waarna ze zichzelf binnen de eerste paar meters al opblazen. Dit is niet alleen een hardlooptip voor de beginnende hardloper. Je kunt je hardloopsnelheid beter opbouwen door rustig te beginnen en aan het einde aan te zetten, dan andersom.

#2. Zorg voor goede kleding en schoenen

Ben niet bang om hierin te investeren. Goede kleding is echter de helft van het werk. Als eerste zorg je voor een vochtregulerende basis laag. Dit voorkomt dat je een koud gevoel krijgt nadat je lichaam nat is geworden door het transpireren. Een sportshirt van synthetisch materiaal dat strak tegen de huid zit is hiervoor perfect. Ten tweede draag je over je sportshirt een isolerende laag om je warm te houden. Deze laag mag wat losser zitten dan de eerste laag. Zo zorg je voor een isolerende ruimte met warme lucht tussen de twee lagen. De dikte van de tweede laag stem je af met de buitentemperatuur. Als laatste trek je een beschermende laag kleding aan die geschikt is voor regenachtig weer en windstoten. Hierbij is belangrijk dat deze derde laag ademt om condens aan de binnenkant van je jas tegen te gaan.

Pas niet gehaast een aantal hardloopschoenen. Neem hier rustig voor de tijd. De schoen moet niet te strak maar ook niet te los aan je hiel sluiten. Voelt de schoen net niet fijn? Pas dan een ander paar schoenen. Elke kleine irritatie die je voelt tijdens het passen wordt tijdens het hardlopen alleen maar erger. Een belangrijke tip is om de buigzaamheid van de schoenen te testen. Kijk hierbij of het buigpunt van de schoen hetzelfde is als het buigpunt van je voet. Een verschil hierin kan leiden tot pijn tijdens het lopen. Tot slot, het beste is om je schoenen te kopen in een winkel in plaats van online je hardloopschoenen te bestellen. Bij een goede sportzaak kunnen de medewerkers je advies geven over welke hardloopschoen bij jou past.

#3. Leg de lat niet te hoog voor jezelf

Stel haalbare en realistische doelen voor jezelf wanneer je start met hardlopen. Maak een duidelijk hardloopschema met daarin welke dagen je gaat hardlopen en hoeveel kilometers je per training wilt afleggen. Let hierbij op dat je de dagen dat je per week hardloopt en de afstand per trainingssessie rustig opbouwt. Wil je jouw vooruitgang monitoren? In de App Store en op Google Play vind je verschillende (gratis) hardloopapps zoals Runtastic en Runkeeper.

#4. Plan je route vooraf uit

Voorkom stoplichten en drukke oversteekplaatsen waar je hoogstwaarschijnlijk moet stoppen met hardlopen. Plan een route zonder al te veel obstakels zodat je lekker in één tempo kan blijven hardlopen. Vermijd ook eindeloos lange rechte wegen of zandpaden. Maak je route wat leuker door een mooi bospad te kiezen, bijvoorbeeld.

Eerst even voorstellen...

Nutrition Kartel is een fris nieuw merk in de wereld van duursport supplementen. Wij willen fanatieke duursporters helpen door middel van tips, informatie en hoogwaardige duursport supplementen. Het assortiment bestaat uit verschillende producten voor hardlopers en andere duursporters zoals proteïne supplementen, vitamines en fatburners. Hierdoor is er altijd een supplement dat aansluit op jouw persoonlijke sportdoelen. Heb je vragen over de producten? Neem gerust contact met ons op.

De ambassadeurs van Nutrition Kartel zijn actief binnen allerhande sporten waaronder fitness, paardrijden, motorsport en vechtsport. Ook voor hardlopers bieden we nuttige supplementen die meehelpen aan het herstel van je lichaam. Hierdoor kunnen onze topsporters altijd het beste uit hunzelf halen. Zelfs op het hoogste niveau. 

 

Benieuwd? Check het proefpakket hier!

#5. Make it a habit

Iedereen die sport heeft wel eens een dag dat ze minder gemotiveerd zijn. Je hebt een lange, zware werkdag achter de rug en besluit thuis te blijven. Eenmaal in bed heb je spijt van je besluit om niet te gaan hardlopen. Maak er daarom een gewoonte van om op vaste dagen in de week te gaan hardlopen. Een duidelijke planning kan helpen om gestructureerd te blijven. Zet het ook in je agenda en beloon jezelf wanneer je je aan je planning hebt gehouden. Na een week of drie zal je merken dat het minder moeite kost om je ertoe te zetten om te gaan hardlopen.

Lukt het een keer niet om je aan je planning te houden? Laat je niet uit het veld slaan en pak je oude ritme de volgende week gewoon weer op. Ben je de motivatie van het hardlopen écht even verloren? Begin dan met een nieuw en fris plan.

Hardlopen

#6. Muziek & podcasts

Niets is fijner dan hardlopen met jouw favoriete muziek. Muziek kan je ook helpen om het juiste hardloopritme aan te houden. Online vind je afspeellijsten met de juiste beat om op te hardlopen. Zo zijn er afspeellijsten waar de beat opbouwt om eerst op warm te lopen en vervolgens wat tempo te kunnen maken.

Een podcast luisteren kan ook een leuk alternatief voor muziek zijn. Op YouTube en Spotify staan verschillende (gratis) podcasts over allerlei onderwerpen. Een audiobook kan ook een optie zijn om naar te luisteren tijdens het hardlopen. Audioboeken vind je op verschillende apps zoals Storytel. Als laatste, zorg er wel voor dat je telefoon is opgeladen voordat je gaat hardlopen.

#7. Blessures

Je hebt de juiste hardloopkleding en -schoenen, je loopt op vaste dagen en bouwt je hardloopafstand geleidelijk op. Tijdens het luisteren van de nieuwe podcast die je gevonden hebt voel je ineens een pijn aan je enkel. Ondanks de pijn loop je stug door om in je hardloopritme te blijven. Vervolgens zit je met een erge blessure die weken duurt om volledig te herstellen. Als je een duidelijke pijn voelt tijdens het lopen, stop dan gelijk om de schade te beperken. 

Ben je net hersteld van een blessure? Bouw het hardlopen opnieuw op en voorkom hiermee een nieuwe blessure. Een goede vuistregel is hierbij: drie weken niet kunnen trainen betekent zes weken nodig om je normale training weer volledig op de kunnen pakken. Belangrijk hierbij is om in deze zes weken het langzaam op te bouwen naar je oude niveau. No days off? Volg thuis workouts om op een voorzichtige manier toch te blijven bewegen.

#8. Gebruik de juiste hardloopsupplementen

De juiste supplementen kunnen je helpen om je lichaam sneller en beter te laten herstellen. Daarnaast zijn er ook supplementen die je extra energie en voedingsstoffen kunnen bieden naast de normale hardloop voeding. Hieronder staan een aantal handige supplementen voor hardlopen op een rijtje.

duursport

Onze aanbevolen supplementen voor hardlopers

nutrition kartel pro energy

Nutrition Kartel Pro Energy

Pro Energy is een topper wanneer je energie en focus kunt gebruiken. Doordat pro energy hoogwaardige koolhydraten bevat wordt je lichaam direct voorzien van energie. De taurine en cafeine zorgen ervoor dat je focus, concentratie en uithoudingsvermogen worden verhoogd. De vitamine B die toegevoegd zijn gaan vermoeidheid tegen waardoor je wat langer kunt presteren. De mix van vitamine en mineralen bevorderen het herstel na je training.

nutrition kartel wei proteine

Nutrition Kartel Whey Proteïn

Whey Proteïne helpen je spieren herstellen na een zware inspanning. Een eiwitshake biedt de juiste voedingsstoffen om de schade aan je spieren te herstellen. Ook kan het de spierpijn na hardlopen verminderen. Daarom is het belangrijk om na je hardloopsessie gelijk je herstel te boosten met een proteïne shake en daarbij een koolhydraatrijke banaan.

nutrition kartel bcaa

Nutrition Kartel BCAA

BCAA’s zijn een belangrijke energiebron voor je spieren. De drie meest belangrijke aminozuren voor je lichaam zijn Leucine, Isoleucine en Valine. Deze vind je terug in dit BCAA-supplement. Bij flinke inspanning zorgen BCAA’s ervoor dat de energie in je spieren hoog blijft om zo spierafbraak tegen te gaan. Voor hardlopers zijn de grootste voordelen van BCAA’s dat je spieren sneller herstellen je spieren behouden blijven. Je hebt daarnaast minder hersteltijd nodig waardoor je vervolgens vaker kunt gaan trainen.

nutrition kartel multi vitamine

Nutrition Kartel Multi Vitamin

Doordat je veel vraagt van je lichaam komt je weerstand onder druk te staan. Vooral als je hardloopt in de regen of sterke wind. Een multivitamine is dan extra belangrijk bij de ondersteuning van jouw weerstand en energieniveau. Zo kun je blijven hardlopen zonder complicaties.

nutrition kartel omega 3

Nutrition Kartel Omega 3

Omega 3 mag zeker niet vergeten worden. Bij inspanning hebben je spieren extra zuurstof en voedingsstoffen nodig omdat je hart harder gaat kloppen. Omega 3 levert een positieve bijdrage aan de normale werking van het hart.

nutrition kartel vitamine d3

Nutrition Kartel Vitamine D3

Vitamine D3 is misschien wel de bekendste vitamine die wij kennen. Het ondersteunt je immuunsysteem en is van belang voor het behoud van sterkte botten en spieren. Omdat Vitamine D3 ook bijdraagt aan de aanmaak van cellen en weefsels mag je als hardloper dit supplement zeker niet overslaan.

nutrition kartel magnesium en vitamine b

Nutrition Kartel Magnesium

Magnesium is waarschijnlijk de onbekendste. Sporters hebben een verhoogd magnesiumbehoefte van +10 tot 20% ten opzichte van niet sporters. Een gedeelte van onze magnesiuminname verlaat het lichaam al voordat het is opgenomen door middel van transpireren. Magnesium draagt bij aan het opbouwen van lichaamseiwitten en ondersteunt de aanmaak van cellen en weefsels. Daarnaast speelt magnesium een belangrijke rol bij het behouden van soepele spieren en gewrichten, maar ook in de stofwisseling van koolhydraten, eiwitten en vetten om energie te krijgen.

Voordelig kennismaken met
Nutrition Kartel?

duursport supplementen wei en pro energy

Starterpack Endurance Basic

• Whey Proteïne (€ 24,95)
• Pro-Energy (€ 29,95)

Normaal € 54,90
Nu voor: € 47,50

duursport supplementen starterpakket 3

Starterpack Endurance Pro

• Whey Proteïne (€ 24,95)
Pro-Energy (€ 29,95)
• BCAA (€ 23,95)

Normaal € 78,85
Nu voor: € 63,95

Dit waren de 8 tips voor hardlopen.

Wil je meer tips voor hardlopen of ben je benieuwd naar de producten van Nutrition Kartel?

Volg ons dan op onze social media kanalen.